Ve zkratce

Moc informací
Příčinu je nutné hledat v prostém faktu: informací, které se nám na internetu nabízí, je neskutečné množství. Objem poznatků, které si před několika staletími osvojil člověk za celý svůj život, lze dnes na síti pochytit za několik měsíců, ne-li týdnů usilovného „brouzdání“. Zatímco dříve byly zdrojem poznání hlavně knihovny, dnes je to jakékoliv místo na světě, kde je váš mobil připojen k internetu. A spolu s pomyslným jídlem roste v tomto případě nejen apetit, ale i fakt, že se v konzumaci stáváme poněkud mlsnými.
hlava s nápojem
Stručně a jasně
Předně získává na důležitosti skutečnost, jak působí zpracování takzvaně „na oko“. Dávno odzvonilo jiráskovsky dlouhým, zvukomalebným souvětím. Chceme přehledné, jasné a zhuštěné informace bez vší omáčky kolem. Obsah, který lze bleskurychle přelétnout očima a věnovat se něčemu dalšímu.
Klik
Stejným způsobem se proměnil i design stránek. Na prvním místě je intuitivní přehlednost a snaha jít uživateli co možná nejvíc naproti. Velmi dobře je to patrné například při udílení souhlasu s užíváním cookies. Na mnoha stránkách lze najít poznámku, že ho vyjadřujete už jen setrváním na stránce samé, jinde je vyřešeno akcí na jeden klik s možností zobrazení konkrétních podmínek. Lze jen hádat, kolik uživatelů skutečně rozklikne a čte.
I samotné vyhledávače se snaží co možná nejvíc šetřit prsty a klávesnice tím, že po zadání prvních několika písmen dotazu „našeptávají“ a odhadují, jakou tématiku má uživatel na mysli a zobrazují dle vlastních zkušeností s ostatními potencionálně relevantní výsledky. Ostatně i po zadání dotazu vám všechny odpovědi „předkousají“ v tom smyslu, že se vám dostane výsledků seřazených podle relevance a zpětné vazby dalších hledajících.
🙂
nápis lol

Velkých změn doznala koneckonců i sama komunikace. I v běžné řeči už zdomácněly zkratkovité výrazy, jejichž úkolem je co možná nejvíc zkrátit psaný projev. Dalším nástrojem takového „střihu“ jsou emotikony. Už není třeba popisovat, jak se člověk cítí a jak byla míněna jeho sdělení, aktuální je vyjádřit se jen heslovitě a aktuální hnutí mysli vyjádřit právě smajlíkem. Někdy jsou tyto obrázky obsahem celého sdělení, takže není třeba slov.
Sítě
To všechno má vliv i na využívání a oblibu konkrétních sociálních sítí. Pomyslnou zlatou medaili za počet uživatelů drží sice Facebook, v oblíbenosti mu ale citelně šlape na paty Instagram. Právě proto, že obrázky jsou o level jednodušší a stručnější vyjadřovací metodou než statusy na zdi. Zmáčknout foťák je také nepoměrně rychlejší a při dobrém načasování vydá za tisíc slov.
Někde mezi těmito extrémy je Twitter. Tady vás ostatně drží při zemi maximální počet znaků každého příspěvku, takže v uchopení podstaty problému a jejího zestručnění až na samu dřeň jste přímo podporováni.